15 jaar Scheidingsplanner Han Assman

Artikel van de maand

Elke maand voert een van onze Scheidingsplanners zelf het woord in een artikel. Het artikel kan bijvoorbeeld een persoonlijke ervaring beschrijven, ons werk toelichten of een specifiek onderwerp behandelen. Deze maand deelt Scheidingsplanner Han Assman in het kader van ons jubileumjaar zijn persoonlijke verhaal over zijn werk als Scheidingsplanner. In dit interview vertelt hij over zijn achtergrond, beweegredenen en werkwijze.

Waarom ben jij scheidingsbemiddelaar geworden?

“Dat is eigenlijk heel toevallig gegaan. Ik werkte destijds bij een fiscaal adviesbureau en kreeg een echtscheidingszaak van een van hun klanten toegewezen. Ze dachten dat ik dit vanwege mijn bankachtergrond en mijn ervaring met hypotheken, levensverzekeringen en beleggingen wel kon oppakken. Ik heb toen de financiële kant van deze scheiding goed afgerond, zodat ik daarna nog wat meer scheidingszaken kreeg toebedeeld.

Ook bij mijn volgende werkgevers kreeg ik op financieel en fiscaal gebied steeds meer met scheidingen te maken. Ik werd toen vaak geconfronteerd met het werk van advocaten en mediators die van alles en nog wat opschreven, maar wat niet uitvoerbaar bleek. Dat was voor mij mede de aanleiding om een andere keuze te maken en mij echt te gaan specialiseren in echtscheidingen.

Ik heb mij vervolgens aangesloten bij de Scheidingsplanner. Dit was toen de eerste organisatie die inzag dat de kracht van een echtscheiding in de financiële afhandeling ligt. Dit lag in de lijn met mijn eigen ervaringen, een logische keuze dus.”

Hoe heb jij je gespecialiseerd in alle facetten van een scheiding?

“Mijn studie fiscaal recht was een fijne eerste basis. Bij mijn start heb ik allereerst de opleiding tot Register Financieel Scheidingsadviseur (RFEA) gevolgd en vervolgens de opleiding van de vereniging Gecertificeerd Financieel Planners (FFP). Als verdiepingsslag heb ik de studie hypothecair planner afgerond om mij de problematiek rondom scheiden en de hypotheek eigen te maken. Tot slot heb ik nog de mediation-opleiding gevolgd om te kunnen doorvragen bij mijn klanten, zodat ik op een goede manier ‘de ui kan afpellen’. Hierdoor kan ik tot de kern van de problematiek komen.”

Wat is voor jouw klanten belangrijk?

“Voor ondernemers geldt dat zij het belangrijk vinden dat je gewoon snapt hoe een bedrijf in elkaar zit. Dat je weet hoe een kerstboom van een besloten vennootschap in elkaar hangt. En dat je daar helderheid in brengt. Ook voor de andere partij. De ondernemer begrijpt namelijk de financiële kant meestal redelijk, maar zijn/haar partner vaak helemaal niet. Het is dan van belang dat ik hierin evenwicht creëer door alles in heldere taal te beschrijven en inzichtelijk te maken wat de gevolgen zijn van de te maken keuzes.

Dit vinden mijn niet-ondernemende klanten overigens net zo belangrijk. Dat alles voor beide partijen duidelijk in kaart wordt gebracht en dat er bovendien oplossingen worden bedacht voor onhaalbare scenario’s. Daarnaast is voor hun van belang dat er compromissen kunnen worden gesloten. Dit betekent voor beide partijen water bij de wijn doen. De een levert een beetje hier in en de ander een beetje daar, zodat je tot aanvaarbare oplossingen komt.”

En voor kinderen in een scheiding?

“Een scheiding is voor kinderen ook emotioneel zwaar. Die verliezen hun anker en hun thuisbasis. Ze zijn trouw aan beide ouders en ze willen niet kiezen tussen beiden. Je moet daarom voor hun afspraken met hun ouders maken die uitvoerbaar zijn. Dat betekent dat er een aanvaardbaar compromis op tafel moet komen die voor alle partijen werkbaar is. Want hoe je ook wendt of keert, je blijft elkaar de rest van je leven als ouders tegenkomen. Op verjaardagen en tijdens andere momenten. Het is dus voor de kinderen belangrijk dat hun ouders na de scheiding op een nette fatsoenlijke manier met elkaar kunnen omgaan. Dat zij zonder wrok het contact weer kunnen opbouwen.”

Wat vind jij belangrijk in jouw begeleiding?

“Dat er voor mijn klanten uiteindelijk weer perspectief op de toekomst is, want daar draait het om. Dat ze hun leven weer kunnen oppakken en dat ze weer perspectief zien, dat is fijn. Want doordat ze verder kunnen met hun leven, kunnen ze de scheiding gaan verwerken. Daarom zorg ik er ook voor dat mensen tijdens het proces stapjes voorwaarts kunnen zetten. Het heeft geen zin om alsmaar naar het verleden te blijven kijken, daar kunnen we niks meer aan veranderen. Door om wederzijds begrip te vragen, door goed te luisteren en door ze de ruimte te geven, kunnen we voorwaarts in het proces.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat ik alles voor beide partijen goed inzichtelijk maak. Want het systeem is nu eenmaal complex; als je hier draait, dan gaat het daar lopen. We kunnen natuurlijk alle wensen gewoon vastleggen, civiel is er namelijk van alles mogelijk. Alleen denkt de Belastingdienst daar soms anders over. Het is dan voor hun van belang dat ik de consequenties van hun wensen en keuzes in kaart breng, zodat ze achteraf niet voor verrassingen komen te staan.”

Je bent zelf gescheiden, hoe beïnvloedt dat jouw werk?

“Ik denk dat ik hierdoor meer begrip heb voor de pijn en het verdriet. Ik lijd niet met mijn klanten mee, maar ik voel wel met ze mee. Ik begrijp ook wat ze voelen. Natuurlijk zal de ene persoon het anders voelen dan de andere persoon, want iedereen is een andere mens met andere ervaringen. Maar begrijpen doe ik het wel. Hierdoor heb ik ook voor alle belangen oog en oor, ik moet tenslotte objectief en onpartijdig blijven. Het is voor mij om die reden belangrijk dat beide partijen in compromis met de afspraken kunnen leven, wat dat dan ook moge zijn. Uiteindelijk maken zij de keuzes, het is hun scheiding.”

Wat maakt een scheiding nou zo lastig?

“Een scheiding gaat in 80% over geld, in 15% over de kinderen en in 5% over de emoties. En die emoties voeren vaak de boventoon. Ondanks het feit dat de techniek van de scheiding uiteindelijk over geld gaat, is het dus de emotie die de leiding neemt. Meestal door de onzekerheid over de toekomst: je gaat ineens vanuit een jarenlange wij-situatie naar jij en ik. Bovendien is door de scheiding ook vaak het vertrouwen weg. Dat maakt een scheiding gewoonweg emotioneel complex.”

Wat vind jij mooi aan jouw werk?

“Ik doe dit werk nu toch al heel wat jaartjes en ik kan nog steeds niet zeggen dat ik alles wel gezien heb. Iedere scheiding is uniek, want mensen zijn uniek en ieder verhaal is anders. Het is dan is de kunst om mensen aan tafel te krijgen en de neuzen naar één kant te krijgen. Als dat lukt, ja dan ben ik gewoon ontzettend blij. Ik haal daar ook echt mijn energie uit. Als ik bijvoorbeeld in de winkelstraat oud-klanten tegenkom die al jaren gescheiden zijn en die tegen mij zeggen dat we alles goed geregeld hebben, dan ben ik gewoon weer oprecht blij dat het voor hun zo is goed gekomen.”

Wat wil je mensen die gaan scheiden meegeven?

Mijn collega Rolf heeft in zijn interview twee tips gegeven die ontzettend waar zijn. De ene tip gaat over het kiezen van een scheidingsadviseur en de andere over de kinderen. Mijn eigen tip is om te blijven luisteren naar elkaar en om oog te hebben voor de beweegredenen van de ander. Probeer het daarnaast goed af te sluiten, want dat is ook in het belang van de kinderen.

Han Assman – Scheidingsplanner Haarlem-Heemstede – Velserbroek


Alle artikelen van de maand